Billedforedrag

Anna og Svend Hamborg, Thisted

hamborg@live. dk - anna.hamborg@skolekom.dk

Vi tilbyder at holde forskellige billedforedrag. Vi er begge arbejdsfrie, så vi er klar både i dag- og aftentimerne. Prisen aftales ved henvendelsen på mail - eller tlf. 97937176.

Vi tager mange fotos både i Thy og på vore rejser, og vi vil gerne fortælle om naturen, historien, leveforhold og oplevelser de steder, vi besøger.

Normalt varer et billedforedrag mellem 1 og 2 timer.

Billeder, fortællinger og sange fra Thy

Vi behøver ikke at rejse langt for at finde smuk natur og rige kulturminder. Vi fortæller om og viser billeder fra Agger til Bulbjerg. Derforuden læser vi thybohistorier og synger thysange - både på thybomål og rigsdansk. Mange af sangene er fællessange.

Fugle i billeder, ord og toner

Vi viser billeder og fortæller om fugle netop nu i haven og i vore nærmeste omgivelser i Thy. Vi fortæller også gerne om andre spændende fugle i ind- og udland. Oplægget bliver krydret med nogle fællessange, hvor fugle omtales.

Tur til Nordkap og Nordnorge

Vi var i 2011 på en tur til Nordkap i 24 dage. Vi har specielt mange oplevelser og billeder fra Nordnorge og Lofoten. I 2018 besøgte vi igen Nordnorge i 23 dage.

Færøerne

Vi har besøgt Færøerne to gange. Vi viser billeder fra de 7 øer, vi har besøgt og fortæller om natur, kultur, levevilkår og fugleoplevelser.

Cuba

I 2012 besøgte vi Cuba. Store forandringer præger landet, der stadigvæk er baseret på en hel anden samfundsmodel, end den vi kender.

Egypten

Kontrasten mellem nutidens Egypten og deres forhistoriske bedrifter er slående. En rundtur i Egypten bragte os i 2013 tæt på både fortid og nutid med bl.a. stor arbejdsløshed og uroligheder.

USA

Vi har besøgt USA mange gange. Vi er meget betaget af de store nationalparker i Vest USA, men nationalparken Everglades i Florida har vi også mange indtryk fra. Fugle- og dyrelivet i parken er imponerende.

Vi vil også gerne fortælle om vores indtryk af USA og amerikanerne i al almindelighed.

Vietnam

På en 17 dages tur oplevede vi Vietnam fra nord til syd. Vi betragter Vietnam som et af de mest spændende lande, vi har besøgt. Vi mødte både den grusomme fortid og den kæmpe forandring, samfundet gennemgår her i nutiden. Landet er stadig kommunistisk, men sjældent har vi besøgt et land, hvor folk udviser så meget privat initiativ.

Grønland

Vi viser billeder og fortæller om et grønlandsbesøg i forsommeren 2015.

Begge er dybt betagede af den storslåede natur, der blev fotograferet på gåture, på sejlture og fra luften i et lille fly.

De vil endvidere drage sammenligninger til et besøg for 15 år siden og derved fortælle om deres indtryk af det grønlandske samfunds udvikling.

Sydafrika

I februar 2016 var vi 17 dage på rundrejse i Sydafrika. De første 2 dage var vi på safari i Krügers Nationalpark. Derefter besøgte vi bl.a. Soweto, Captown og øen Robben Island, hvor Nelson Mandela sad fængslet.

Vi viser billeder og fortæller om vores indtryk af dette store, spændende og kontrastfyldte land.

Svalbard

I juni 2016 tog vi en uge til Svalbard - 1.000 km nord for Nordkap.

Det blev en fototur ud over det sædvanlige. Først og fremmest fik vi mange flotte fuglebilleder, men vi fotograferede også polarræv, Svalbard rensdy, blåhval og hvidhval.

Men naturen var også storslående, ikke mindst Nordmarksbræen, som vi sejlede helt tæt på.

Longyearbyen og de to russiske kulbyer, Barensburg og spøgelsesbyen Pyramiden var spændende at besøge.

Costa Rica

I 2018 besøgte vi dette spændende mellemamerikanske land på størrelse med Danmark. Landet er fantastisk frugtbart og byder på et utroligt spændende dugle- og dyreliv. 27 % af landet er nationalparker og store områder er regnskov.

Jordan - et ørkeneventyr

I 2018 besøgte vi også Jordan og er i øjeblikket ved at forberede et billedforedrag.