Grønland

Torsdag

Vækkeuret ringede tidligt på hotellet i Tårnby, da vi skulle møde i lufthavnen kl. 6.45. Vi havde taget turen med toget aftenen før, så vi vidste, hvor lang tid vi skulle beregne, og snart var vi i terminal 2. Her fik vi de første indtryk af nogle af de mennesker, vi skulle tilbringe de næste dage med. De fleste tilhørte som forventet samme kategori som os selv - 60+.

Flyet blev et par timer forsinket pga. tekniske problemer, men alle tog det roligt. Der er midnatssol på ankomststedet, så vi nåede nok programmet, hvilket vi også gjorde.

Velankommet til Kangerlussuaq blev vi hurtig indkvarteret, fik købt lidt drikkevarer ved købmanden og så af sted i den specielle bus, der skulle køre os de ca. 40 km ind til indlandsisen, som vi allerede havde set flere gange på flyveturen.

Placeret bag ret duggede ruder i bussen, var vi - speciel Svend - klar til at skyde på alt levende, der ville vise sig i naturen. Der gik ikke længe, inden der blev spottet 3 moskusokser, men de var temmelig langt væk.

Snart efter råbte Svend: "Stop". Der var havlit i en sø. En for os sjælden andeart. Det var lidt svært at greje, om de andre syntes, at disse pauser til fotografering var trælse, så vi måtte holde mund og lade nogle fugle passere uden at finde ud af, hvad det var. Da Svend flere gange fik øje på rensdyr, blev der dog holdt pause. På denne tur så vi adskillige laplandsværlinger, der åbenbart er meget almindelige.

Turen ind i dalen var meget smuk og historisk spændende. De allerførste spæde tegn på forår i vegetationen var begyndt, og vejret var dejligt med høj solskin.

Fremme ved morænebakkerne blev der budt på en lille vandretur op på indlandsisen. Her fandt Edith og Hans små glas, en flaske Enkelt og en pakke tørret torsk op ad rygsækken. Skål og velkommen til Grønland!

Turens første overraskelse.

Tilbage på hotellet fik vi et kvarter til vi skulle sidde i en anden bus og køres til roklubben, hvor vi skulle spise. Aftensmaden var turens anden overraskelse. Forret: en tallerken med en kæmpe portion grønlandske rejer. Hovedret: lækker rensdyrsteg med nye kartofler og andet godt tilbehør. Mon vi skal fortsætte med at spise så godt?

På turen hjem til hotellet gav buschaufføren os en rundtur i Kangerlussuaq. Absolut ikke kønt, men spændende at se og høre om denne tidligere opdelte by. Der bor ca. 550 mennesker, hvor af danskere udgør 30-35%

Fredag

Vi stod igen op til en morgen med klar solskin, flot sigtbarhed og stille vejr. Fantastisk.

Det var pudsigt at "bo i lufthavnen". Vi kunne spise morgenmad helt frem til afgang, blot kufferterne var indvejet en time før afgang.

40 minutters flyvning og vi var i Ilulissat. Her er virkelig betagende smukt, omgivet af vand og isbjerge på flere sider. Vi bor på Hotel Artic, et firstjernet hotel, der ligger i udkanten af byen med en helt unik placering. Meget spændende og smagfuldt indrettet og udsmykket.

Formiddagen er blevet godt brugt på henholdsvis gåtur til og i byen, frokost på en lille restaurant, hvor vi igen fik en kæmpe rejemad - og nogle prøvede en rypesnaps.

Eftermiddagen er brugt på en vandretur på en plankesti ved Isfjorden. Pga. et meget koldt og langt forår og meget nedbør som sne, var der lange strækninger, hvor plankerne var dækket af sne. Ikke alle havde det bedste fodtøj til denne udfordring, så nogle fik våde fødder. Det var dog, selvom turen blev forkortet, en utrolig smuk tur med frit udsyn til isbjerge og Diskoøen, der er 80 km væk. Utroligt, hvor klar luften er her. Overalt på vores gåtur blev vi fulgt af lyden og synet af den lille, flotte snespurv. Dejlig følgesvend.

Plankestien førte os forbi en gammel boplads, Sermermiut. Her er der fundet efterladenskaber af menneskers aktivitet tilbage til stenalderen.

Inden maden holdt Hans et meget personligt foredrag om, hvordan Grønland, men specielt dets mennesker, havde præget ham.

Aftensmaden skulle vise sig at være en sand gourmetoplevelse. Først en lille aperitif, dernæst grønlandsk lammeryg og lammefrikasse i en udsøgt sovs anrettet på rodfrugter. Desserten var en fryd for såvel gane som øje.

Her klokken 22 var vi oppe på fjeldet over for hotellet for at iagttage "midnatssolen". Da vi kom derop viste det sig, at et par af de medrejsende havde guldbryllup og ønskede at fejre det sammen med gruppen, så der blev skænket vin op og uddelt kransekage. Tak og Tillykke!

Vi vil prøve at sove lidt, men stiller uret til klokken 24 for at se, om lyset har ændret farve, så må vi på fjeldet igen.

Her er endnu lysere end jeg husker i Nordnorge. Det skyldes måske alt det vand, vi er omgivet af og alt sneen og isen.

Lørdag

Uret ringede kl. 24, men da lyset ikke havde ændret sig vandt sengen over midnatssolen, vi skulle jo tidlig op og flyve. Troede vi!

Da uret ringede næste gang, var det blevet tåget, og vi fik ved morgenbordet besked om, at flyveturen indtil videre var udsat til kl. 12 - og senere udsættelse til kl. 21.

Det betød, at der var tid til at se lidt på byens forretningsliv. Det bød bl.a. på fine, store fødevarebutikker med mange friske varer i både kød- og frugtafdelingerne. Dog var der stadig den langtidsholdbare mælk, som vi kendte fra vores tidligere besøg på Grønland. Der er dog formentligt et mere sparsomt udvalg om vinteren, hvor der kan gå op til 5 mdr. uden skibstrafik.

Der blev også tid til en middagssøvn og læsning, inden vi skulle på sejltur og til kaffemik i Rodebay.

Sejlturen var helt speciel. Havet var blikstille, nærmest olieret. I tågen var de tætteste isbjerge tydelige, men ofte dukkede de op og forsvandt igen som i et eventyrlandskab. Svend og jeg var ude på dækket på næsten hele udturen og på hele turen hjem. Fantastisk stemning.

Ved ankomsten til bygden var det lavvande, så skibet kunne ikke lægge ordinært til kaj. Vi måtte klatre nogle meter op ad en lodret stige "indfældet" i kajen. En usædvanlig entre for de fleste, og også noget af en udfordring.

Så gik turen på gåben gennem den tågede bygd. Her var fine gadelys, men ingen indlagt vand i husene. Vi skulle besøge den lokale kateket og hans kone. Det var dog hende, der var mest aktiv. På sit ret begrænsede dansk fik hun vist os kamikker og udsmykning til den dragt, hun var ved at lave til et barnebarn. Hun havde selv skudt sælen, skrabt skindet med sin konekniv, bleget det i solen, klippet og syet. Stort og flot arbejde.

Vi fik lokket Martin til at spille lidt på tromme, og sammen gav de os et enkelt vers af en sang. Til gengæld sang vi "Jeg ved en lærkerede" for dem.

Det var spændende at få lov at komme ind i et privat hjem. Det er altid en givende oplevelse.

På vejen tilbage til båden kom en ung pige løbende. Hun skulle bede os om at kigge på nogle smykker en i bygden havde lavet. Det blev så til lidt souvenirhandlen på en altan.

Sejlturen hjem var igen fortryllende.

Og aftensmaden var igen gourmet. Aperitiffen bestod af rå kammusling med en soyasovs, sprødstegte mandler og et blad fra en fjeldsyr, en plante vi havde set dagen før på vores gåtur.

Efter middagen købte en del grønlandsk kaffe, så vi fik en demonstration af tilberedningen sammen med historien om "kaffen".

Stemningen blev ret munter og Svend bidrog til underholdningen med visen om "Bonden og hofmanden".

Trods tåge og aflyst flyvetur en rigtig oplevelsesrig dag.

Søndag

Igen ringede vækkeuret klokken 6.40, da vi skulle på hvalsafari. Men ak! Tågen var ikke lettet, og turen var udsat til 14.30.

I stedet tog vi til konfirmation i kirken. Der blev lyst en dansk velsignelse over os ellers foregik alt naturligvis på grønlandsk. Men forløbet var fuldstændig som en dansk gudstjeneste.

Salmesangen var dog helt speciel. Der var ingen orgelakkompagnement, men menigheden sang kraftig med. De sang meget langsomt, og selv de 2 salmer jeg ikke kendte, kunne jeg synge med på, da man simpelthen blev ledt til næste tone i den langsomme sang. Det var meget specielt at sidde og "læse" i den grønlandske salmebog og synge med og ikke forstå, hvad vi sang.

Udenfor var det tid til at beundre og fotografere konfirmanderne i deres fine dragter. Også mange pårørende havde dragter på.

Efter et kort besøg på Knud Rasmussens Museum, ville vi købe en sandwich til vores frokost. Stor var vores forundring, da en af konfirmanderne stod og købte 2 forårsruller og ½ l cola. Var der ikke mad derhjemme?

Eftermiddagen blev indledt med et kort besøg på kunstmuseet og derefter hvaltur . Tågen var lettet, medens vi var til konfirmation.

Ingen hvaler lod sig dog se den dag, skønt turen blev forlænget 1½ time. Skipper gjorde ellers alt for at lede. Stoppede ved små både på havet for at spørge, om de havde set hval. Tog radiokontakt til større både for at spørge dem, men nej, hvalerne holdt fri , det var jo søndag. Til gengæld sejlede han os til 2 fuglefjelde, en forladt sommerboplads og en tidlige ophalingsplads for hvaler.

Ingen hval, men en fantastisk sejltur mellem store isbjerge. Herude til havs så vi masser af Mallemukker, Sølvmåger og Rider.

Selvom vi kom for sent til aftensmaden, fik vi igen serveret en udsøgt middag.

Endnu en god og travl dag er til ende.

Mandag

Dagen skulle være startet med vores flyvetur, men det blev igen udsat pga. den vedvarende tåge. I stedet blev det en rolig morgen, og første programpunkt blev travetur langs Isfjorden. Stien førte først forbi en kirkegård, der først og fremmest fremstod med hvide trækors og plastikblomster. Dernæst gik turen op over fjeldet. Stien var ikke en plankesti som første dag, men en meget fugtig sti i terrænet. Da tågen tilmed væltede ind fra havet, besluttede Hans at aflyse. Det kunne ganske enkelt blive for farligt at fortsætte op over fjeldet. Vi fandt dog en "hylde", hvor vi i læ kunne spise vore gode sandwich. Her klarede det midlertidig op, solen kom frem, og det var helt lunt.

Turen hjem blev tilbagelagt via et meget vådt område, hvor man skulle udvælge sine trædesten med stor omhu. Nogle fik sokkeøl.

Næste programpunkt skulle være en sejltur ud blandt de store isbjerge. Vores "Hvaltur" var et tilkøb, så ikke alle havde været tæt på de store isbjerge. Men - tågen drillede stadig.

Først blev det udsat en gang, så en gang mere. Vi blev kaldt ud på hotellets terrasse og bedt om at sætte os i solen, der trods tågen over vandet varmede dejligt. Vi fik kaffe - vel som kompensation for ventetiden, men til sidst blev turen aflyst. Vi gik til vores værelse temmelig slukøret. Vores flyvetur over Isfjorden var jo nok også temmelig tvivlsom. ØV, men vejret kan vi jo ikke bestemme over.

Vi havde lige fået svinget benene op i sengen og sad og kiggede billeder, da Hans bankede på døren."Vi skal sejle om 15 minutter". Hurtig udrykning!

Miraklet skete. Det klarede mere og mere op, og den langsomme sejlads langs de lodrette isvægge var storslået. Og så var der pludselig hval. Vi så blåsten og ryggen adskillige gange, og opvisningen sluttede med, at den viste os halen. Så forsvandt den i dybet. Så blev de 2 både bundet sammen, og Hans og Edith fandt champagne og glas frem, der blev bjerget is, der blev puttet i glassene. Solen strålede, himlen var blå og alle var vist helt høje af oplevelsen.

Hjemme på hotellet igen var der 15 minutter til omklædning inden den store grønlandske buffet og måske flyvetur over Isfjorden klokken 22. Sidste chance!

Buffeten var lækker og meget flot anrettet, og vejret holdt! Vi kørte til lufthavnen til klokken 22, men der var ikke en sjæl. Aflåst og tomt. Var der noget vi havde misforstået? Vi 5 danskere følte os temmelig mærkelig til mode.

Klokken 23 hørte vi dog, at det lille fly landede, og vi fik endelig den ønskede flyvetur over Isfjorden. Det havde været værd at vente på, og oplevelsen blev bestemt ikke dårligere af, at det foregik i det blide solskin fra midnatssolen.

Klokken 00.30 var vi tilbage ved hotellet og skulle lige op på klippen over for hotellet for at se midnatssolen herfra. Dernæst skulle der pakkes og så var det i seng klokken 2.

Tirsdag

Turen til Kangerlussuaq gik planmæssig, men vi fik ret hurtigt at vide, at flyet til København ville blive forsinket pga. forsinkelser af tilslutningsflyene.

Vi havde altså god tid. Godt at være i en lufthavn, hvor man bare kan gå ind og ud. Vejret var fantastisk.15 -16 grader. Men myggene var ankommet, og alt hvad vi havde medbragt af spray og myggenet, lå i kufferten, så en længere travetur havde vi ikke lyst til. I stedet flottede vi os og tog på en 30 minutters flytur for at se moskusokser, indlandsis og det meget spændende område.

Igen må vi sige , at vi ikke fortrød vores disposition. Vi så en del moskusokser, men for mig var det en større oplevelse at se hele landskabet oppe fra. Farverne var helt specielle, og de begyndende smeltevandsfloder fra indlandsisen dannede de rene abstrakte malerier.

Der blev også tid til en tur i den lokale "bybus", inden vi tog os en lur i lufthavnen før flyveturen.

Vi ankom så tilpas sent til Kastrup at toget til Tårnby var på natkøreplan. Så efter afsked med en dejlig rejsegruppe og 2 helt specielle rejseledere, tog vi en taxa til vores bil, og så gik det ellers mod Thy. Klokken 5.30 var vi klar til at gå under egne dyner, men med en uforglemmelig god tur i bagagen.